Palvelujohtamisessa palveluiden tuotteistaminen on osa yrityksen strategiaa ja ulottuu koko palveluiden elinkaaren ajalle, aina asiakkaiden tarpeiden määrittelystä suunnittelun ja toteutuksen kautta palvelun toimittamiseen, ylläpitoon ja palveluiden laadun seurantaan. Tuotteistamisella tarkoitetaan sekä ulkoisten, asiakkaalle näkyvien palveluelementtien että sisäisten palvelukomponenttien, -prosessien, toimintatapojen ja vastuiden kuvaamista ja vakiointia.
Vaikka tuotteistamisella tavoitellaan palveluiden ja toiminnan vakiointia, sen tavoitteena ei kuitenkaan ole millään tavoin estää palveluiden asiakaskohtaista räätälöitävyyttä, vaan pikemminkin löytää tasapaino standardoinnin ja räätälöinnin välille. On tärkeää tunnistaa, mitkä palvelun osat kannattaa tuotteistaa ja mitkä jättää asiakkaan tarpeen mukaan muokattavaksi.
On hyvä huomata, että tuotteistamisosaamista tarvitaan myös silloin, kun ollaan hankkimassa palvelua. Tällöin korostuu erityisesti tarpeiden määrittely ja prosessien kuvaaminen, eli millaisia odotuksia palveluun kohdistuu ja millaista arvoa sen tulisi tilaajan toiminnalle tuottaa.
Mikäli olet kiinnostunut tuotteistamisen mahdollisuuksista ja hyödyistä omassa organisaatiossasi, otathan yhteyttä!
Jaakko Marin
Service Management Consultant
JSM Consulting